تورارمنستان

تورارمنستان

تورارمنستان

تورارمنستان

جاذبه های گردشگری کیش

شهر تاریخی حریره کیش

بقایایى در مرکز ساحل شمالى جزیره کیش قراردارد که به احتمال بسیار قوى به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامى بر مى گردد . این بقایا در وسعتى بالغ بر سه کیلومتر مربع ، بازگو کننده این مطلب است که روزگارى شهرى بزرگ و اباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیرى را در خود جاى مى داده است.

_تاریخی_حریره_جزیره_کیش.jpg

 

آن چه امروز از این شهر بر جاى مانده حجمى از معمارى شهرى است اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجاى مانده است جز پاره اى موارد که پوشش هاى طاقى شکل سنگى از گزند تخریب در امان مانده است.بقایاى شهر حریره در امتداد ساختمانهاى بندرگاه و دفاتر آن ، قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگى ، شهر حریره هشتصد سال قدمت دارد.     
حمام حریره کیش

حمام در ناحیه شمال غربى خانه اعیانى و با فاصله تقریبى 30 مترى از آن ، دومین بخش از محوطه حریره قرار دارد . این بخش شامل حمامى است با صحن هاى متعدد و حصار آن با مساحتى تقریبى 500 متر مربع .     
به نظر مى رسد این حمام در نوع خود از قدیمى ترین حمام هاى ایران باشد که طى کاوش هاى باستان شناسى کشف و شناخته شده است . بناى حمام از سنگ هاى قلوه آهکى و مرجانى و ساروج ساخته شده و داراى فضاهاى مختص از جمله گرمخانه ، محل تنظیف ، خزینه ، سربینه مى باشد .

در کف گرمخانه هنگام کاوش ، قطعات سفالى ساده و لعابدار از دوره تاریخى ( ایلخانى و تیمورى ) مى باشد و دلیل عمده آن وجود دو خزینه با اختلاف سطح 5/1 متر است که خزینه قدیم تر آن در لایه زیرین قرار دارد و توسط خزینه جدید بریده شده است . 

قطعات سفالى ساده دوره ایلخانى کشف شده مربوط به ظروفى است که در حمام استفاده مى شده است . 
با توجه به ظرفیت محدود حمام که یک حمام کوچک و خصوصى است و با در نظر گرفتن دیوار بیرونى سراسرى که تا مجموعه عمارت اعیانى که در جنوب شرقى حمام و بر فراز تپه اى بلند قرار گرفته ، امتداد یافته است به نظر مى رسد که این بنا حمامى خصوصى بوده و به صاحب مجموعه اعیانى تعلق داشته است . 
در منتهى الیه بخش شمالى شهر حریره ، کنار ساحل بلند صخره اى و با فاصله کمى از دریا ، پستى و بلندى ها ادامه دارد ، که بقایاى دیوارها ، چاه ها و کانال هاى آب در آن نظر بیننده را به سوى خود جلب مى کند . در ایتدا تصور مى شد که این آثار هیچ ارتباطى به هم ندارند و فقط مى شد حدس زد که این آثار قسمتى از شهر قدیم حریره بوده و به نوعى با فعالیت هاى دریایى ارتباط دارند .

در کناره ساحل شهر حریره و در مجاورت مجموعه صنعتى ، شش چاه و یک پلکان سنگى در بیرون مجموعه و چهار چاه در داخل مجموعه که در حین حفارى دیده شد وجود دارد . 
این چاه ها به کانال هاى زیرزمینى راه مى باید که دهانه آنها در مقطع ساحل صخره اى مثل دریچه اى رو به دریا باز مى شود . این کانال هاى افقى و زیرزمینى چاه ها را در گوشه و کنار مجموعه صنعتى و جتى داخل اتاق ها و راهروها هم حتى مى توان دید .  
در دهانه خلیجى که در سمت شرق این مجموعه قرار گرفته توده هاى صدف ها و گوش ماهى هاى شکار شده را مى توان دید که نشانه ى فعالیت هاى صیادى مخصوصاً صید مروارید در گذشته است . عملکرد این مجموعه جالب چندان مشخص نیست . ولى آنچه مسلم است ارتباط مستقیم با فعالیت هاى صیادى و صید ماهى ، مروارید و مرجان داشته و براى دسترسى آسان تر به دریا ساخته شده است .

_تاریخی_حریره_جزیره_کیش_2.jpg


در مجاورت این آثار ، و در کنار ساحل صخره اى که تقریباً چهار تا پنج متر از سطح دریا بلندتر است و قسمتهاى زیادى از آن به مرور زمان به دریا ریخته ، تعدادى چاه و پلکانى که راه به دریا دارد و حفر شده است . قطر دهانه چاه ها اغلب دو متر است و عمق آن تا سطح دریاست .

 

لاک پشتهای دریایی کیش

از سالیان بسیار دور و به واسطه امنیت و آرامشى که بر سواحل زیباى جزیره کیش حاکم است انواع آبزیان و از جمله لاک پشت ها در آن آشیانه گزیده اند.

دو نوع لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد. لاک پشت نوک دار (Hawksbill) و لاک پشت سبز (Green)

درآبهاى ساحلى جزیره کیش مخصوصاً در نزدیکى دماغه غربى و همه سواحل سنگى جنوب و غرب جزیره ، لاک پشت های دریایى غول پیکر را به راحتى از فراز دیوارهاى ساحلى مى توان مشاهده نمود. وفور لاک پشت ها در آبهاى ساحلى مخصوصاً درهنگام غروب یکى از جاذبه هاى سواحل صخره اى کیش است

 

_پشت_کیش.jpg 

 

لاک پشت های دریایى در اولین حلقه چرخه اکوسیستم دریایی قرار دارند و وجود این آبزیان برای بقای نسل بشر لازم و ضروریست. این جانوارن توازن زیست محیطی را بر عهده داشته و از بین رفتن آنان انسان را مواجه با فاجعه ای بزرگ و جبران ناپذیر خواهد ساخت.این موجودات در راسته ای همراه کروکودیل ها و مارمولک ها از مهره داران 200 میلیون سال پیش هستند و بیش از دیگر خزندگان پا به مرحله حیات گذاشته اند لاک پشتهای دریایی و مارهای دریایی تنها خزندگانی هستند که با زندگی در آب دریا سازش یافته اند.لاک پشت های دریایى به عنوان گروهی از جانوران که معرف بخش قدیمی و متفاوتی از تنوع زیستی جهان به شمار می روند رده بندی شده اند. 

_پشت_کیش__1.jpg

 اما ارتباط خود را با خشکی قطع نکرده اند. آنها برای تنفس به سطح آب وابسته هستند و در فصل تولید مثل برای تخم گذاری به سواحل شنی کیش می آیند. لاک پشت های دریایى  معمولا از گیاهان دریایی، عروس های دریایی، اسفنج ها، لارو سخت پوستان و نرم تنان تغذیه میکنند. لاک پشتهای دریایی پراکنش جهانی دارند و انتشار جغرافیایی آنها در آبهای گرم و نیمه گرم استوایی و از جمله خلیج فارس و دریای عمان است. با توجه به شرایط نامناسب سواحل جنوب ایران محل تخم گذاری لاک پشت های دریایى به سواحل شنی جزایر محدود گردیده است.

چند توصیه برای حفظ بقاء این موجودات دوست داشتنى : 1- بهتر است از شنا کردن در اطراف آنها و یا دست زدن به آنها خوددارى کنید. 2- از تردد در زیستگاه لاک پشتها خودداری نمایید. 3- هنگام قایقرانی مواظب لاک پشتهایی که برای تنفس به سطح آب می آیند باشید. 4- از ریختن زباله و پسمانده در دریا خودداری کنید . 5- به هنگام غواصی از تعقیب لاک پشتها خودداری نمایید. 6- از دست زدن به تخم لاک پشتها و یا برداشتن آنها خودداری نمایید

 

مطالب مرتبط:

تور کیش زمستان 94

تور کیش اسفند 94

تور کیش نوروز 95

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.